VHS
Do tego efektu użyto: Gimp 2.10
0. Kliknij w zrzut ekranu, aby wyświetlić pierwotny obraz w pełnej jakości.

Teraz zajmiemy się efektem, który imituje wiele zniekształceń tak jak kasety VHS.

Po otwarciu zdjęcia w programie do edycji grafiki, najpierw zmienimy format naszego obrazu na 4:3 (żeby ten efekt wyglądał adekwatnie). W tym wypadku, klikamy PPM na jedyną warstwę i przechodzimy do „Wymiary granic warstwy”.

Tutaj możemy zmienić wymiary warstwy. Zmieniamy je tak, aby proporcja pomiędzy szerokością a długością wynosiła 4:3. W tym przypadku z 6000x4000 będzie na 5333(- w zaokrągleniu)x4000. Przesuwamy opcjonalnie te wymiary w taki sposób, żeby zachować najlepszy fragment zdjęcia.

1.

2. 3.

4.

Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie pozostały kanał alfa (ten przeźroczysty po lewym i prawym boku). Należy się go pozbyć. W tym celu, klikając PPM na warstwę, wybieramy „Kanał alfa na zaznaczenie”. Całe zdjęcie się zaznaczy. Potem wybieramy „Obraz”/”Kadruj do zawartości”. Jak widać obraz się wykadrował i nie ma już tego niepotrzebnego kanału alfa.

5. 6.

Następnie powielamy trzykrotnie warstwę. Aby mieć trochę porządku w warstwach, możemy pozmieniać ich nazwy.

7. 8. 9.

Potem z trzech warstw wydobywamy osobno kanały po kolei: czerwony (w 1.), zielony (w 2.) i niebieski (w 3.) Przy danej warstwie wybieramy „Kolory”/”Poziomy…” i kanał. W przypadku, gdy chcemy z warstwy wydobyć jedynie czerwień, ustawiamy poziomy wyjściowe kanału zielonego i niebieskiego na 0-0 (przez co z obrazu nie wydobywają się barwy które powstają w wyniku połączenia się czerwonym z niebieskim i z zielonym itd.) Przy kolejnych warstwach robimy podobne czynności. (przy drugiej zostawiamy kanał zielony, przy trzeciej niebieski)

10.

11.

12.

13. 14.

Tak twoje warstwy powinny mniej więcej wyglądać:

15.

Gdy to zrobimy, ustawiamy tryb warstw, które są w środku na „Suma”, dzięki temu trzy warstwy leżące pod sobą połączą swoje kanały i obraz będzie wyglądał tak, jak wcześniej (zasłoń jeszcze warstwę z wierzchu, aby to zobaczyć).

16. 17.

Teraz czas na to, żeby zeskalować dwie środkowe warstwy; da to pierwsze wrażenie efektu VHS. Zwiększamy szerokość i wysokość warstwy [w tym wypadku o nazwie „krajobraz.JPG. 2”] o ok. 5-25px. Natomiast szerokość i wysokość drugiej warstwy zwiększamy wartością dwukrotnie większą od podanej wcześniej.

18.

19. 20.

21.

Odsłaniamy warstwę, którą zakryliśmy i ustawiamy tryb tej warstwy na „Suma”, przez co możemy zauważyć, że zdjęcie (szczególnie niebo) stało się jaśniejsze. Dzięki temu, efekt VHS będzie przedstawiał się bardziej wiarygodnie.

22.

Jednakże barwy tego zdjęcia wyglądają podejrzliwie – są zbyt nasycone. Obniżamy nasycenie zdjęcia wchodząc do „Kolory”/”Nasycenie…”.

23.

24. 25.

26.

Następnie dodamy do obrazu zakłócenia:

Tworzymy nową, przeźroczystą warstwę. Przechodzimy do przybornika znajdującego się po lewej stronie i klikamy w ikonę „Wypełnienie kubełkiem” (skrót klawiszowy: Shift + B). Ustawiamy typ wypełnienia na „Wypełnienie desenia”, wybieramy deseń „Stripes” (lub „Stripes Fine”), uwzględniany obszar na „Wypełnienie podobnych kolorów” i wypełniamy przeźroczystą warstwę deseniem, po prostu klikając w niego. W tym momencie ta warstwa sprawia wrażenie, że obraz stał się ciemniejszy przez te paski. Ustawiamy tryb tej warstwy na „Suma”; paski „znikają”. Po tym, używając naprzemiennie deseni takich jak: „Marble”, „Nops”, „One Small Step…”, „Granite” i „Ice”, rozprowadzamy je na warstwie. Przez to, że wcześniej został użyty deseń „Stripes”, inne desenie rozprowadzają się liniowo.

Kiedy skończymy rozprowadzać te desenie, zastosujemy wyciosanie („Filtry”/”Szum”/”Wyciosaj…”) warstwy. Dzięki temu te zakłócenia wyglądają bardziej autentycznie.

27.

28.

29.

30.

31. 32.

33. Rezultat ropzrowadzenia deseni

Po tym, łączymy wszystkie warstwy jednocześnie. Klikamy ikonę „Łączenie warstw” z kombinacją klawiszy Shift+Ctrl.

34.

Na końcu, wymienimy losowo piksele z sąsiednimi oraz dodamy do zdjęcia szum RGB. Wybieramy „Filtry”/”Szum”/”Wyciosaj…” i ustawiamy parametry tego filtru. Zwiększamy znacznie „Losowość”, aby zmieszane piksele były widoczne ludzkim okiem. Zwiększając parametr „Powtarzanie”, wyciosanie obejmie większy obszar, więc lepiej nie ruszać tego parametru lub go niewiele zwiększyć, aby nie przesadzić z tym filtrem.

35.

36. 37.

Jeszcze pozostał nam szum RGB. Po przejściu na „Filtry”/”Szum”/”Szum RGB” zaznaczamy „Powiązany szum”, przez co łagodzimy ten szum w ciemniejszych miejscach. W razie potrzeby, możemy zmienić parametry: „Czerowny”, „Zielony” i „Niebieski” równocześnie.

38. 39.

Tak prezentuje się efekt VHS:

VHS Kliknij obraz, aby wyświetlić go w pełnej jakości.