Szkic ołówkiem
Do tego efektu użyto: Gimp 2.10
0. Kliknij w zrzut ekranu, aby wyświetlić pierwotny obraz w pełnej jakości.

Zajmijmy się teraz zamianą zdjęcia z aparatu na szkic ołówkiem na papierze.

Po załadowaniu pliku, na początku zduplikujemy warstwę.

1. 2.

Potem rozmyjemy obraz z warstwy na wierzchu rozmyciem Gaussa (w „Filtry”/”Rozmycie”/”Rozmycie Gaussa”). Zwiększamy jednocześnie rozmiary na osiach X i Y, aby uzyskać potrzebne rozmycie do tego efektu. Im większe wartości, tym późniejszy szkic będzie mocniejszy. Ja ustawiłem podane rozmiary na ok. 15[px] przy rozdzielczości zdjęcia 6000x4000. (Przy tym samym zdjęciu o mniejszej rozdzielczości od podanej – np. 2292x2000 – rozmycie o takich samych wartościach 15[px] byłoby mocniejsze. Stosując rozmycie Gaussowskie, weź pod uwagę rozdzielczość swojego zdjęcia!).

3.

4. 5.

Kolejnym krokiem, będzie przełączenie trybu warstwy (tej warstwy na której ostatnio zastosowaliśmy rozmycie Gaussa) na „Wydobycie ziarna”, głównie w celu wyostrzenia i wytłoczenia krawędzi.

6.

7.

Łączymy warstwę na wierzchu z warstwą poniżej...

8.

… i następnie zamieniamy wszystkie kolory warstwy na odcienie szarego za pomocą desaturacji („Kolory”/”Desaturacja”) i jego trybem: najlepiej „Jasność (HSL)” (działa na podstawie jasności kolorów).

9.
10. 11. 12.

Potem przechodzimy do „Kolory...”/”Krzywe” i przekształcimy krzywą wartości tak, aby zlikwidować szarość i przekształcić ją w biel [1.], a ciemniejsze obszary (wszelkie krawędzie) zrobić bardziej czarne [2.].

13.

14. 15.

16.

Efekt prawie gotowy. Nałożymy jeszcze do zdjęcia obraz papieru, który będzie urozmaiceniem.

Papier
Obraz papieru. Podobne obrazy są dostępne w Internecie. (Designed by rawpixel.com / Freepik)

Skorzystam z tego obrazu papieru powyżej i dodam go jako kolejna warstwa na wierzchu do aktualnie edytowanego zdjęcia w GIMPie.

17.

W razie potrzeby dopasowujemy rozdzielczość warstwy z papierem do rozdzielczości obrazu na którym pracowaliśmy, przy pomocy opcji „Skalowanie” w przyborniku (dostęp za pomocą skrótu klawiszowego Shift+S lub przy kliknięciu PPM w ikonę obok ikony kadrowania i wybraniu „Skalowanie”).

18. 19.

Następnie, zmieniamy tryb warstwy z papierem ze „Zwykłe” na „Tylko ciemniejsze…”. Ciemniejsze fragmenty obrazu pod spodem od warstwy papieru zostają przepuszczone. Dzięki zmianie trybu warstwy można odnieść wrażenie, że ten obraz to szkic ołówkiem na papierze.

20.

21.

22.

W celach estetycznych dokonam jeszcze dwóch rzeczy: pozbędę się pozostałości po chmurach, a potem zajmę się zamaskowaniem cienia.

Najpierw zajmę się chmurami. Przechodzę do pędzla, znajdującego się w przyborniku. Ustawiam jego kolor na biały, rozmiar, końcówkę itp. i zamalowuję pędzlem te pozostałości przy warstwie ze szkicem. Przez to, że na wierzchu jest warstwa z papierem oraz jego tryb jest ustawiony na „Tylko ciemniejsze”, można odnieść wrażenie, że chmury wycieramy gumką – jednakże tak nie jest.

23. 24.

25. 26.

Na końcu zatuszuję cień i jego okolice. Skorzystam z łatki, dostępnej w przyborniku. Ustawiam pędzel (tutaj najlepiej będzie ustawić końcówkę na Hardness 100) i następnie, zaznaczam pędzlem obszar na którym łatka ma się wzorować. Po tym, klikam w fragment z cieniem i przeciągam łatkę, dzięki czemu cień zostanie zamaskowany. Przy przeciąganiu łatki wzorujący się obszar przesuwa się równomiernie, przez co jest wygodniej oraz bardziej skutecznie zamaskować jakiś obszar.

27.

28. 29.

Tak prezentuje się szkic ołówkiem na papierze:

Szkic ołówkiem Kliknij obraz, aby wyświetlić go w pełnej jakości.