Stare zdjęcie
Do tego efektu użyto: Gimp 2.10
0. Kliknij w zrzut ekranu, aby wyświetlić pierwotny obraz w pełnej jakości.

Tym razem zmodyfikujmy zdjęcie tak, aby wyglądało jak stare.

Najpierw więc, nadajmy zdjęciu takie barwy jakie były na dawnych zdjęciach. W opcji "Kolory"/„Barwienie” pożądaną barwę możemy zyskać, ustawiając ręcznie parametry „Barwa” (opartą o paletę barw; gdy będziesz zwiększał wartość od 0 do 1, zauważysz to), „Nasycenie” oraz „Jasność” lub [łatwiej] eksperymentując bezpośrednio z paletą barw (dostępną po kliknięciu w „Kolor”). Ja wykorzystam na tym zdjęciu sepię.

1.

2. 3.

Paleta
paleta barw
.

Po ustawieniu barw, czas na modyfikację krzywych ("Kolory"/"Krzywe") – zajmiemy się głównie kontrastem. Na początku wydobywamy z ciemnniejszych obszarów więcej ciemności [1.], nie wpływając mocno na pozostałe, jaśniejsze obszary. Potem jaśniejsze obszary rozjaśniamy [2.].

4.

5. 6. 7.

.

Następnie minimalnie rozmyjemy zdjęcie (przecież „kiedyś to było” – zdjęcia wtedy nie dawały dużej ilości szczegółów), używając rozmycia kafelkowego w "Filtry"/"Rozmycie"/"Rozmycie kafelkowe"). Ustawiamy promień, wpływający na wielkość rozmazania (czyli jak mocno zdjęcie będzie rozmazane). Przy ustawianiu promienia, bierzemy pod uwagę rozdzielczość zdjęcia, gdyż przy takiej samej wartości, rozmycie wygląda inaczej na zdjęciach o różnych rozdzielczościach, a nie chcemy przesadzić z rozmyciem.

8.

9. 10.

Potem dodamy do zdjęcia „Poszarpaną krawędź” ("Filtry"/"Dekoracja"/"Poszarpana krawędź"). Ustalamy kolor, rozmiar (w pikselach) krawędzi i ziarnistość (krawędź przy ustawieniu ziarnistości będzie ciekawszy).

11.

12. 13.

14.

Kiedy to zrobimy i zatwierdzimy, czas na urozmaicenie tego zdjęcia niewielkim nakładem tkaniny i późniejszą redukcją szumu. To urozmaicenie będzie polegało na dodaniu pewniej ziarnistości na zdjęciu, aby zwiększyć wrażenie, że zdjęcie jest stare. Po wejściu w "Filtry"/"Artystyczne"/"Przekształcenie w tkaninę...", pionowe, poziome rozmycie oraz głębię ustawiamy na najniższe wartości, a azymut i wysokość na najwyższe – nam zależy na tym, aby było niewiele tej ala tkaniny, która później zostanie zredukowana dzięki redukcji szumu (zostawiając te wszystkie parametry tak jak były, efekt końcowy wyglądałby w tym wypadku nieciekawie). Gdy nałożymy tą tkaninę, redukujemy później mocno szum ("Filtry"/"Uwydatnianie"/"Redukcja szumu").

15.

16. 17.

18.

19. 20.

Tak wygląda efekt końcowy:

Stare zdjęcie Kliknij obraz, aby wyświetlić go w pełnej jakości.