Pogorszenie pogody
Do tego efektu użyto: Gimp 2.10
0. Kliknij w zrzut ekranu, aby wyświetlić pierwotny obraz w pełnej jakości.

Teraz zajmiemy się modyfikacją zdjęcia powyżej. Widać, że manipulacja pogodą przydałaby się – zdjęcie (szczególnie drzewo na niej) stałoby się ciekawsze. Spowodujemy, aby pogoda, która jest na tym zdjęciu, stała się deszczowa, bardziej zachmurzona, chłodna; jednym słowem – brzydka. Nałożymy na zdjęcie: deszcz, lekką mgiełkę oraz zmniejszymy nasycenie kolorów.

Kiedy załadujemy zdjęcie, powielamy warstwę z tym obrazem.

1. 2.

Na nowej warstwie dodajemy maskę warstwy, dzięki której wydzielimy pewien obszar do odrębnych zmian.

3. 4.

Ja, używając białej maski na aktualnej warstwie, pozostawię na niej niebo i drzewo. Czerń nałożę pędzlem, znajdującym się w przyborniku lub po wciśnięciu klawisza P (końcówką Hardness 050), na pozostałe niewymienione elementy – zejdą one z maski i ich na tej warstwie nie będzie.

5. 6.

7. 7.1.

Przed zmianą kolorów i ich nasyceń, stworzymy warstwę, na której, krótko mówiąc, „wygenerujemy” deszcz.

Tworzymy nową, białą warstwę.

8.

9. 10.

Przechodzimy do „Filtry”/”Szum”/”Szum RGB…” i zmienimy parę ustawień. Nam nie zależy na tym, aby piksele przy tym filtrze dobrowolnie tworzyły się kolorowe, więc odznaczamy „Niezależne RGB”. Wartość oraz alfę ustawiamy na maksimum, przez co warstwa zyska trochę na przeźroczystości.

11.

12. 13.

Teraz wybieramy „Filtry”/”Rozmycie”/”Liniowe rozmycie ruchu…”. Jak sama nazwa wskazuje, rozmyjemy warstwę w prostej linii. W zależności jak intensywny chcemy mieć deszcz, zmieniamy długość rozmycia na 10-40. Ustawiamy jeszcze kąt rozmycia tak, aby nasz deszcz padał na dół, nie po bokach.

14.

15. 16.

Tryb warstwy z deszczem zmieniamy na „Przesiewanie” i zmodyfikujemy poziom wejściowy tej warstwy w „Kolory”/”Poziomy”. Przez to, że czerni na tej warstwie nie ma, poziom wejściowy skupia się jedynie w okolicy bieli. Przesuwamy czarną strzałkę w prawo na widoczny wykres. Od tego momentu, działając w trybie „Zwykłym” warstwy, im coraz bardziej będziemy przesuwać tą strzałkę, to co jest szare, będzie stawało się czarniejsze, a to co białe, bardziej szare. Przy trybie „Przesiewanie” warstwy, to co szare nie będzie stawało się czarne, lecz przeźroczyste – dzięki temu mamy możliwość wyłapać piksele obrazu, kształtujące deszcz.

17. 18.

19. 20. 21.

Kiedy zatwierdzimy poziom wejściowy, rozmyjemy warstwę jeszcze raz. Tym razem spowodujemy, aby te krople były złagodzone. Klikamy „Filtry”/”Rozmycie”/”Rozmycie Gaussa…”, odhaczamy łańcuszek przy rozmiarach i zwiększamy rozmiary na osiach X i Y. Na osi X zwiększamy go bardzo minimalnie, a na osi Y bardziej.

22.

23. 24.

W taki sposób stworzyliśmy deszcz.

25. fragment obrazu.

Po wytworzeniu deszczu zmienimy nasycenie kolorów dwóch warstw za warstwą z deszczem. Na tych każdych warstwach wchodzimy do „Kolory”/”Nasycenie” (zmniejszenie nasycenia) a potem do „Kolory”/”Krzywe…” (oczywiście upewniamy się czy pracujemy na tej warstwie, na której mamy zamiar) i modyfikując krzywą wartości: szarzejemy niebo i przyciemniamy drzewo jednocześnie na warstwie z białą maską oraz na kolejnej warstwie przyciemniamy trawę, drzewa i asfalt.

26.

Warstwa z maską: [1.]

27.

28. 29.

30.

31. 32.

Warstwa bez maski: [2.]

33.

34. 35.

31. 36.

37.

Następnie, wyemitujemy mgiełkę w „Filtry”/”Dekoracja”/”Mgła…”. Oczywiście ustawiamy kolor mgły na biały. Nie będziemy w tym przypadku zmieniać turbulencji.

38. 39.

Przy użyciu gumki (z pędzlem Hardness 025 i jej kryciem ok. 80), usuwamy mgiełkę tak, aby nie przysłaniała sobą drzewa.

Zmniejszymy także krycie warstwy z mgiełką na wartość ok. 65.

40.

41. 42.

43.

Na koniec, poprawimy jeszcze pewne detale. Otóż przyciemnimy częściowo jasne obszary drzewa z lewej strony (bo nie pada na niego bezpośrednio światło słońca z żadnych stron przy takiej pogodzie). Z przybornika wybieramy „Rozjaśnianie/Przyciemnianie” (kombinacją Shift+D lub gdy ukryty, klikamy PPM na ikonę z palcem wskazującym lub z kropelką). Ustawiamy pędzel Hardness 025, wybieramy typ „Wypalanie”, zakres „Cienie”, zmniejszamy krycie i uważnie przyciemniamy obszary z warstwy z maską. W razie potrzeby ewentualnego rozjaśnienia, zmieniamy typ na „Rozjaśnianie”.

44. 45. przyciemnianie i jego efekt.

Zajmiemy się również asfaltem, który podczas deszczu powinien być mokry podczas deszczu. Działając na warstwę m.in. z trawą, zaznaczymy punkt po punkcie obszar jezdni zaznaczaniem odręcznym ze zmiękczaniem krawędzi (jest w przyborniku lub po wciśnięciu klawisza F) i przyciemnimy asfalt dzięki modyfikacją krzywych, aby zrobić takie wrażenie.

46.

47.

48. modyfikacja krzywej obszaru warstwy.

Taki jest rezultat wykonanych czynności:

Pogorszenie pogody Kliknij obraz, aby wyświetlić go w pełnej jakości.